INCOSE Årsseminarium


Den 14 november går INCOSE Sveriges årsseminarium 2024 av stapeln på KTH Campus i Stockholm. Det blir en laddad dag med inriktning på vitt skilda ämnen, se programmet nedan.

Tema

Vi står inför stora samhällsförändringar som bjuder på många möjligheter, men som också kommer att kräva nya angreppssätt och helhetslösningar. Komplexa förändringar som energiomställningen, autonom mobilitet och Sveriges Natomedlemskap behöver dessutom lösningar som går att skala upp med effektivitet och hållbarhet.

Systems Engineering (SE) och INCOSE har en given plats i denna samhällsutveckling. 

Plats

Plats: Gladan, Brinellvägen 85, floor 2

Karta: http://www.google.com/maps/place/59.35396,18.065093/&zoom=17

För att kunna anmäla dig så måste du vara inloggad på www.incose.se. Du kan skapa ett konto utan kostnad under menyn Skapa konto. 

Agenda

09:00 – 09:15

INCOSE Sverige hälsar välkommen
Tema: Varför Systems Engineering (SE) och INCOSE har en given plats i samband med stora och komplexa samhällsförändringar

09:15 – 10:00

Vinberg Erik Magni, SJ Järnvägen består av många och stela system: spår, el- och signalsystem, operativa regler och många organisationer. Komplexiteten ökar hela tiden. Järnvägen lämpar sig väl för mer automation och ny innovation.

10:00 – 10:45

 Kaffepaus och nätverkande

10:45 – 11:30

Erik Herzog och Johanna Axehill, Saab Erfarenheter vid användning av INCOSE kompetensramverk hos Saab. Hur individer och organisationer möter framtiden inom sektorn aerospace & defence.

11:30 – 13:00

Lunch och nätverkande

13:00 – 13:45

Veronica Holmberg -Knowit Defence Technology AB

Kompetens i systems engineering är värdefullt både inom civil och militär sektor. Dual use är intressant när teknik används i båda sektorerna. Med utbildningen ”Ny i försvarssektorn” sker en satsning för kompetensförsörjning och samverkan.

13:45 – 14:30

Erik Molin - SEIIA, Swedish Industrial Interoperability Association Mer och bättre digitalisering är viktigt. SEIIA arbetar för att olika IT-system ska kunna utbyta data inom och mellan företag. IDO, Industrial Data Ontology är en ny spännande standard.

14:30 – 15:15

Kaffepaus och nätverkande

15:15 – 16:00

Nilsson - Robert Volvo Cars & Ulf Carlsson - CAG URMSM, Unified Reference Model Smart Manufacturing, är en ny standard så att olika länders industriramverk (t.ex tyska Industri 4.0) ska kunna samverka.

16:00 – 16:15

Famous Last Words

 

Programöversikt

SJ:s och järnvägens styrkor och utmaningar inom hållbarhet, skalbarhet och Systems Engineering

Vinberg Erik Magni - SJ AB

Abstract: Hållbarhetsfördelarna hos järnvägen är för många ganska kända, men i en framtid där järnvägen utmanas av att andra trafikslag elektrifieras och effektiviseras är det trots allt viktigt att tala om de fler distinkta hållbarhetsfördelar som järnvägen har.

Skalbarheten i järnvägstransporter, särskilt på nivån av internationella transporter av både människor och gods, är en utmanande fråga. Järnvägen är till skillnad från de andra stora transportslagen väg-, flyg och sjötrafik ett system där tågen alltid är bundna till och beroende av infrastrukturen. Gränssnitten mellan delsystemen är stela och flertaliga: spåren, el- och signalsystem såväl som skillnader i operativa regler och organisation mellan olika länder. Järnvägen måste därför alltid betraktas ur ett systemperspektiv när man står inför behovet att optimera trafiken och transporterna.

Järnvägens komplexitet ligger främst i integrationen av de många olika delsystemen, och denna komplexitet växer ju större systemen blir och ju mer varierad trafiken behöver vara. Men järnvägssystemets egenskaper lämpar sig också mycket väl för automationslösningar och ny innovation. Även om självkörande tåg har funnits i olika varianter sedan ett sekel tillbaka, finns det stora potentialer i att automatisera trafikledning och tilldelningen av kapacitet i nätet. I framtiden ser vi sannolikt en alltmer självkörande järnväg.

 

Storskalig industriell användning av INCOSE kompetensramverk 

Erik Herzog och Johanna Axehill - Saab AB

Abstract: Hela flyg- och försvarsindustrin befinner sig i en snabb tillväxtfas. Det finns ett behov av att bli snabbare både under utveckling och produktion. Konsekvensen blir att organisationer behöver nyanställa samt optimera hur ny och befintlig kompetens används i den nya verkligheten.

För Saab har aktiv kompetensledning identifierats som en nyckelfaktor för att kunna möta dessa utmaningar. Företaget har implementerat en utökad version av INCOSE kompetensramverk, för att kunna identifiera befintliga kompetensnivåer hos individer och organisationsenheter. Målet är att fånga både nuvarande och framtida, önskade kompetenser inom en stor organisation med många ingenjörsdiscipliner. I denna presentation är fokus på bakgrund för att införa ramverket, anpassningar som gjorts och erfarenheter under införandet.

 

Hur skalar vi upp försvarsförmågan med civil kompetens och civil teknologi?

Veronica Holmberg - Knowit Defence Technology AB

Abstract: Att anskaffa och utveckla militära system är komplext. Materielprojekt kan pågå i mer än tio år; de kräver myndighetsgemensam samverkan och involverar många olika aktörer; de innebär stort systemomfång med många gränsytor och system i olika utvecklingsfaser; samt ställer höga krav på system- och IT-säkerhet.

Allt detta samtidigt som teknikutvecklingen ökar i en snabbare takt jämfört med processerna för materielsystemutveckling. Utmaningarna är många men möjligheterna desto större. Digitalisering av försvaret accelererar, vilket kräver teknologisk utveckling men även utveckling av organisation och arbetssätt. Civil kompetens inom Systems of Systems Engineering med olika branscherfarenheter ökar förutsättningarna att identifiera nya sätt att arbeta med komplexa system.

Tillsammans har vi som ingenjörer en plats i denna samhällsutveckling där alla kan spela en viktig roll i kompetensförsörjningen till svensk försvarsförmåga. Det finns potential att ytterligare höja kunskapen om Systems Engineering och hur nya angreppsätt inom området kan stötta verksamheten relaterat till rådande utmaningar. Vi behöver identifiera nya gångbara metod- och verktygsstöd för att stötta anskaffning och utveckling av materielsystem. Inom Knowit har vi påbörjat resan genom att lansera en utbildningspilot ”Ny i försvarssektorn” med syftet att bidra till att stärka Sveriges försvarsförmåga genom att minska tröskeln in i sektorn för civil kompetens.

Vi tror starkt på att attrahera, behålla och utveckla kompetens inom försvarssektorn för att öka kompetensförsörjningen och skala upp försvarsförmågan. Vi tror också på att applicera civil teknologi i militära sammanhang. Genom att öka förståelsen för försvaret, minska tröskeln för inträde i sektorn och öka samverkan inom försvarsindustrin ökar vi förutsättningarna att skala upp försvarsförmågan.

 

Digital informationshantering i en produktionsanläggning

Erik Molin - SEIIA, Swedish Industrial Interoperability Association

Abstract: Svensk anläggningsintensiv industri lider av lågt engagemang i digitaliseringsarbetet. Föreningen SEIIA bildades 2019 för att råda bot på detta. Dels sätta fokus på att informationsutbytet i en anläggnings livscykel ska baseras på internationella standarder men också att vi behöver övervinna en kulturell tröghet i att se vinster med en digital anläggningsförvaltning.

SEIIA deltar aktivt i standardiseringsarbetet kring industriell interoperabilitet och jobbar med standarder som ISO 15926, och den nya standarden för övre ontologi ISO 23726-3 Industrial Data Ontology (IDO).

Under min presentation kommer jag belysa vad som behöver göras och hur SEIIA jobbar aktivt i olika projekt för att hjälpa svensk industri att ta steg framåt i rätt riktning så vi kan överleva.

 

URMSM – ny standard för interoperabilitet mellan olika länders industrier

Robert Nilsson - Volvo Cars & Ulf Carlsson - CAG Syntell AB

Abstract: URMSM (Unified Reference Model for Smart Manufacturing) är en standard som ISO och IEC utvecklat tillsammans via experter i JWG 21, bland annat med aktivt deltagande från Sverige. Målet med standarden är att hantera digitalisering under hela livscykeln för stora komplexa system. Semantisk interoperabilitet är en grundläggande del i standarden.

Det är normalt en utmaning när olika perspektiv ska beaktas digitalt och strukturerat. Exempelvis FN:s sjutton hållbarhetsmål, som fortfarande saknar metoder hur olika länder ska samarbeta.

ISO/IEC 63339 URMSM ger förutsättningar så att olika länders industriramverk (t.ex tyska Industri 4.0) ska kunna samverka.

Denna presentation handlar om varför kommunikation kan vara så svårt. Den handlar även om metoder så att ingenjörer kan kommunicera mer effektivt i ett kunskapssystem. Även om detta är applicerbart på alla system så kommer presentationen fokusera på två tekniska exempel. Det ena handlar om ansvarsfördelning av data i heterogena IT-miljöer och det andra om samarbete under produktutveckling.

 

Detaljer

Var  KTH Maskinkonstruktion
Aktivitet startar  tors 14 nov 2024 (v. 46)
Aktivitet slutar  tors 14 nov 2024 (v. 46)
Kostnad
  • 250,00 kr
  • 250,00 kr för MOA Member
  • 150,00 kr för MOA Senior Member
  • 500,00 kr för Associate Member
  • 100,00 kr för MOA Student Member
Status  Stängd
Bokning
  • Stänger för bokning mån 11 nov 2024 @ 21:01 (v. 46)

Deltagare/Medlem

1 Fredrika Käller Fjällström
2 Jad El-Khoury
3 Alexander Efremov
4 Claudia Andruetto
5 Gabriel Nordin
6 Tom Strandberg
7 Julian Grujicic
8 Eva Lagg
9 Klas Pettersson
10 Peter Wedholm
11 Peter Sjöberg
12 Jonas Larsson
13 Veronica Holmberg
14 Maria Södergren
15 Håkan Medén
16 Mikael Höglund
 Den här gruppen har även 4 deltagare som valt att vara anonyma.